Humor och optimism effektiva mot tandvårdsrädsla, säger forskare.


Den norske komikern Rolv Wesenlund som tandläkare i en klassisk sketch. Humor och tandvårdsrädsla är de två huvudingredienserna, som gör detta roligt.

Den svenska tidningen DentalMagazinet har i sitt senaste nummer en artikel om forskning kring tandvårdsrädsla. Artikeln är en intervju med Jenny Bernson, en Göteborgsforskare vid Avdelningen för odontologisk psykologi och folkhälsa, Sahlgrenska Akademin som lett två studier av tandvårdsrädda patienter och vilka strategier de tar till för att uthärda tandläkarbesöket.

Optimism

Den första studien byggde på frågeformulär som tandvårdsrädda fick fylla i. Det var dels patienter som trots sin rädsla regelbundet gick till tandläkaren, dels människor som undvikit tandläkaren under minst tre år.
Jenny Bernson och hennes team identifierade fem strategier:

  1. Egna utfästelser. Intala sig att vara stark och uthärda.
  2. Självdistraktion: Räkna siffror, gnola, lösa tankeproblem.
  3. Distansering: Känna smärtan som något annat, t.ex. en domning.
  4. Bön: Be en bön att det snart ska vara över.
  5. Optimism: Tänka framåt, tänka på hur det känns när det hela är över.

Studien visade att de som regelbundet gick till tandläkaren hade ett mycket mer optimistisk tänkande än de som ägnade sig åt bön och katastroftankar.

Peppa sig själv – ”jag har varit med om värre saker”

Den andra studien kartlade faktorer som hjälper tandvårdsrädda genom behandlingen. Optimism visade sig vara en stark faktor, humor en annan. Humor kan användas för att prata om det som känns jobbigt. En patient beskrev tandläkarbesöket som en ”mental brottningsmatch”. En tredje faktor var strävan efter kontroll, viljan att aktivt delta i behandlingen. Slutligen är stöd från omgivningen viktigt, liksom en önskan att fungera socialt.

Ett handikapp som kan övervinnas

Under alla mina år som tandläkare har jag sett att det är ett svårt handikapp att vara tandvårdsrädd, men också lärt mig att om en patient bara vågar komma till mottagningen, så vågar de alltid utföra den behandling som behöver göras. Detta kanske beror på att hela mitt team och jag verkligen förklarar vad som skall göras och då gärna med en personlig humoristisk attityd till patienten.

Calle Hagman, tandläkare, Brämhult och Varberg

Mer om Jenny Bernsons forskning

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *