Du har rätt att få svar av din tandläkare

tandläkare Calle Hagman

Sedd med dagens blick framstår den tandvård som erbjöds tidigare generationer som lätt obegriplig. Jag talar inte om tandläkare på medeltiden utan om 1900-talet. Ja, även i vårt århundrade lever en gammalmodig syn på patienter ännu kvar här och var.

Gårdagens tandläkare var munnens tysta härskare. Han eller hon borrade, fyllde tänderna med amalgam eller drog ut dem – allt under tystnad.

Vad tandläkaren företog sig i ens mun fick man inte veta mycket om.

Tandvården var inte unik i detta avseende. På apoteket plockades det tryckta produktinformationsbladet rutinmässigt bort ur förpackningarna innan kunden fick tuben eller burken. ”Ju mindre de vet, desto bättre”, sådan var tidsandan.

Idag är situationen ombytt. Den patientorienterade tandläkaren upplyser om vad undersökningen av din mun visar, vilka behandlingsalternativ som står till buds och vad de kostar.

Delaktighet och medverkan

Tandläkarbesöket är idag en dialog mellan patienten, mig och mina medarbetare.

På min hemsida och på min blogg redovisar jag mina värderingar och vad jag anser vara viktigt. När du, efter undersökning, fått ett behandlingsförslag från mig har du rätt att få svar på några viktiga frågor:

  • Vad har du som tandläkare för erfarenhet av den behandling du föreslår?
  • Vilken hållbarhet har jag rätt att förvänta mig?
  • Vilka negativa konsekvenser av behandlingen känner du till?
  • Om det är en estetisk behandling som ska göras, hur ser resultatet ut om 10 eller 20 år?
  • Om tandköttet drar sig tillbaka efter behandling med exempelvis krona i ett estetiskt viktigt område i munnen, kommer området, tidigare täckt av tandkött, att se mörkt ut?
  • Är det fara för att nerven i tanden skadas av den behandling du föreslår?
  • Om jag saknar tänder, vilka alternativ kan du erbjuda? Hur lång tid tar behandlingarna och hur ser prognosen ut över tid?

Dessa och andra frågor är du välkommen att ställa och få besvarade.

Det ligger en stor vinst i att du som tandvårdspatient är välorienterad. Det är bland annat därför jag ser till att mina patienter får med sig ett undersökningsprotokoll – som på bilden – med sig hem.

Du hjälper dig själv till bättre och hållbarare behandlingsresultat.

Calle Hagman, tandläkare, Åsa

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *