Från tandläkarnas årliga studiedagar: Probiotiska bakterier testas mot karies och tandlossning i Göteborgsstudie

probiotiska bakterier

Foto: jthie/istock.xchng

På den nyligen avslutade tandläkarstämman i Stockholm presenterades en rad forskningsfynd, inte enbart av intresse för oss som arbetar i branschen. En sådan nyhet var rapporter om probiotika för att stärka munhälsan.

Probiotika har länge använts för att stärka kroppens tarmflora. Livsmedel med sådana ”goda bakterier” är t.ex. surkål.
I den vetenskapliga studie som professor Per Ramberg och hans forskargrupp vid Institutionen för odontologi vid Göteborgs universitet presenterade gavs patienterna probiotika (Lactobacillus reuteri) i form av sugtabletter.

Goda bakterier

Den hypotes som ligger bakom studien är att de goda bakterierna konkurrerar med de sjukdomsalstrande bakterierna i munnen om bindningsställena på tänderna. Om alla ”parkeringsplatserna är upptagna” får den beläggning av elakartade bakterier inte samma möjlighet att utöva sin nedbrytande verkan på tandytorna. I laboratorietester har forskarna sett denna goda effekt och nu utvärderar man om det fungerar även i verkligheten.

Men glöm inte vanlig tandborstning

Det är en god tanke att försöka skapa en snäll bakterieflora i stället för att bekämpa de sjukdomsalstrande mikroorganismerna på olika sätt, säger Per Ramberg till DentalMagazinet, men risken är att allmänheten får så stort förtroende för probiotiska bakterier att tandborstningen väljs bort. Låt oss hoppas att detta naturliga sätt att bekämpa sjukdomar i tänderna blir ett bra komplement till vår nuvarande arsenal.

Calle Hagman, tandläkare, Åsa

1 svara
  1. BioGaia ProDentis
    BioGaia ProDentis says:

Hej Calle!

Roligt att du uppmärksammar möjligheten att använda bakterier för att främja munhälsan.

Behandling av tandlossning fokuserar traditionellt på att minska patogener genom mekanisk rengöring och munhygieninstruktioner. Detta minskar mängden bakterier, men bara tillfälligt, eftersom de snabbt återkoloniserar behandlade områden i munhålan. Minskningen av patogena bakterier är därför endast tillfällig, till och med när behandling kompletteras med antibiotika.

Med nya insikter om vikten av balans i den orala biofilmen finns god anledning att komplettera beprövad mekanisk behandling av parodontit med hälsofrämjande bakterier av naturligt ursprung som har både antimikrobiella och antiinflammatoriska egenskaper.

Ett tips på en bra vetenskaplig sammanställning: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1600-051X.2010.01665.x/full

Lycka till med försöken och tveka inte att höra av dig om det dyker upp frågor!

BioGaia ProDentis teamet genom Robert

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!