Kommunikation – Vårt bästa redskap

Det pratas ibland lite skämtsamt om tandläkarens olika redskap, som alla tycks göra väldigt ont. (Det är ju inte sant till att börja med, utan snarare en gammal fördom som hängt med från forna tider.) Hursomhelst, tandläkeriet av idag använder mycket teknik. Vi har verkligen många olika redskap. Men det bästa redskapet jag har är kommunikation.

Tandvård kan vara en livsförändrande åtgärd. Särskilt så om det rör sig om en omfattande behandling. Det är inte ovanligt att en behandling kan bestå av både tandreglering, singelimplantat porslinskronor och skalfasader. Slutprodukten är dels tänder som tuggar maten som de skall utan att göra ont. Men slutprodukten är också ett leende och en ny människa. Och denna människa kan åter uttrycka positiva naturliga känslor utan att skämmas för sitt utseende och kanske på köpet blir av med sociala problem. Som estetiskt inriktad tandläkare lagar man både kroppen – tänderna och själen – leendet.

Grunderna i god patientkommunikation

Därför är det viktigt att etablera vad behandlingen går ut på, hur lång tid den tar, vilka konsekvenser den får samt i vilket rum behandlingen äger rum. Lika viktigt är det att vinna patientens förtroende. Patienten måste kunna lita på personen som skall göra omfattande ingrepp, som ofta är helt okända för patienten. Därför är jag noga med att träffa patienten flera gånger och låta patienten ta besluten i sin egen takt. Jag har haft patienter som tagit flera år på sig att komma fram till beslut. Allt detta ingår i min kommunikation. Tyvärr finns det många ställen inom vård och tandvård där man ”reparerar trasiga apparater” – utan att försöka reda ut vad som skadade ”apparaten”. Patienten slussas in till läkaren eller tandläkaren, som ofta är stressad. Vederbörande hinner inte byta många ord innan behandlingen startar.

Vi tar alltid god tid på oss

Vi arbetar inte riktigt så. Vi tar alltid god tid på oss för att försöka reda ut problemen och lyssna till de som sökt sig till oss. Vi har alltid minst en timma för undersökning av nya patienter då vi utöver noggrann undersökning också alltid tar digitala foton av patientens mun för att kunna kommunicera bättre med dem. Vi tycker denna första kontakt är så viktig så vi tar inte mer betalt för den extra tiden vi lägger på den lite mer omfattande utredningen. Denna kommunikation tycker vi är mycket viktig. Både för att du som patient skall bara trygg och att vi får feedback på att vi är inne på rätt spår i vår behandlingsplanering. Och till skillnad mot i stora delar av vården och tandvården går det bra att ringa mig på telefon och diskutera behandlingen. När vi sedan utför själva behandlingen så tar vi oftast tid till att kontakta patienterna efter behandlingen. Det är för att ta reda på hur det känns och hur vi skall kunna avhjälpa eventuella besvär.

 Vill du, som så många andra redan gjort, komma för en lite noggrannare undersökning och behandling av dina tänder och din munhälsa så är du välkommen att kontakta oss här på  hemsidan eller per tel 0340- 656550.

Calle Hagman, tandläkare, Åsa

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *