Skall tandläkarroboten lugna patienterna också?

I förra veckan berättade jag uttömmande om hur jag bygger ett leende. Dialogen är central. Jag vägleder mina patienter genom att diskutera med dem. Samtidigt kom en nyhet från Kina om automatisk tandvård. En robot har för första gången satt in två tandimplantat på en pojke.

Tyvärr kunde inte roboten byta borr. Det fick en assistent göra åt den. Är tandläkare –  som jag själv – på väg att bli ersatt av en maskin? Kommer jag i framtiden att tjänstgöra som borrbytare åt en robot? Jag tror inte det! Robotar är förmodligen mycket användbara och precisa. Och vi tandläkare har alltid varit beroende av bra tekniska redskap.Tandvård är så mycket mer än så. Ni som läser min blogg vet vad jag menar.

Så här skrev min patient Pernilla strax efter nyårsafton 2017:



Jag blev rekommenderad Hagmans tandvård och nu hade jag inga fler undanflykter, jag bor granne med en av Sveriges bästa tandläkare som är van vid människor som är ängsliga för ett tandläkar besök. Sagt och gjort jag bokade tid😨. Första besöket var helt fantastiskt, jag fick ett så proffsigt bemötande av alla och dessutom så fick det ta den tiden det tog, ingen stress. Jag blev förvånad och samtidigt arg på mig själv, för vad hade jag varit så rädd för.

Så här skrev min patient Caroline tidigare i år:

Calle var första tandläkaren som lyssnade på mig och som även ville hjälpa mig att få fina tänder med hjälp av porslinsfasader.

Förra året fick jag ett brev från Tomas Carlsson,  en annan patient som jag behandlat. Han skrev så här:


Stort tack till Calle Hagman med personal! Ni har botat min tandvårdsrädsla genom ert professionella, förstående och mycket vänliga omhändertagande. Dessutom har det känts väldigt bra att komma till era fina och trevliga lokaler. Lugn, avslappnad miljö och att kunna välja musik i hörlurarna till varje besök har verkligen underlättat för mig.

Jag kan fortsätta att återberätta vad mina patienter har sagt. Förhoppningsvis återspeglar patienternas tacksamhet  de etiska värderingar som varje tandläkare bör ha:

  • Att lyssna på sina patienter
  • Att engagera sig i sina patienter
  • Att se saker ut patientens synvinkel
  • Att se till att patienten känner sig trygg och väl omhändertagen
  • Att se till att patienten får valuta för sina pengar, så att det var värt att sitta i tandläkarstolen, eftersom de får ett nytt leende att visa för omgivningen igen

Det tror jag inte en robot klarar av.

Fast, man vet aldrig. Kanske är det bäst att boka tid för undersökning omgående. Inom en snar framtid kanske det är tandläkar prototyp RX-49 EZ-FLOX modell B-45 som svarar i telefonen.

Hälsningar

Tandläkare Calle Hagman, Åsa

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *